Mini-synthesizer med 37 tangenters keyboard. Originalt kredsløb fra 1978 samt specifikationer og analoge lyde fra den legendariske Korg synth’ MS-20.
Korg MS-20 blev introduceret allerede i 1978 og er stadig et meget eftertragtet instrument takket være sin lyd og kraftfulde analoge filter. Samme ingeniører, som udviklede den oprindelige MS-20 har nu lykkedes med at genskabe kredsene i en ca. 86 % mindre krop end den originale størrelse men med MS-20 karakteristiske udseende og lyd bibeholdt. Du genkender designet, og alle knapper og parametre findes her.
MS-20 er genfødt som MS-20 Mini.
MS-20 mini reproducerer den distinkte syntese hos MS-20 med to oscillatorer med ring-modulering og envelope generatorer med hold og delay.” VCA’en” har den oprindelige udformning, men er modifieret for at give mindre støj end originalen.
En af de største egenskaber hos MS-20 var dens kraftfulde filter. Filterkredsen blev ændret halvvejs gennem produktionen af MS-20’s livscyklus, og MS-20 mini anvender det første filer, hvilket ansås for at være overlegent på grund af dets mere radikale lyd.
En mere eksperimentel side af MS-20 mini er Extern signalprocessor (ESP). Her kan du anvende tonehøjde og volume fra en ekstern lydkilde til at kontrollere synth’en. For eksempel kan du koble en elguitar ind og anvende MS-20 mini som en guitarsynth eller koble en mikrofon ind og styre MS-20 mini med din stemme.
Med Patch-systemet til højre på forsiden kan du skabe vældigt komplekse lyde ved at tilslutte kabler for at ændre koblingerne mellem de forskellige dele i MS-20 mini. Mulighederne begrænses bare af din fantasi, da forskellige kombinationer kan producere en utrolig variation af lyde. Med signalvejen, som er trykt på MS-20 mini, kan selv nybegynderen begynde at anvende disse muligheder direkte.
Korgs bestræbelser på at være tro mod originalen har ikke begrænset sig til selve synth’en. Selv indpakningen, som MS-20 mini leveres i, ligner originalen så langt som muligt. Desuden indgår den oprindelige MS-20-brugsanvisning og de indstillingsdiagrammer, som forklarer, hvordan man skaber lyd, præcis som da MS-20 blev lanceret i 1978.
Nu har udviklerne desuden lagt MIDI-in og USB-MIDI til for bedre at kunne anvende og tilslutte MS-20 mini til dagens databaserede musikudstyr.
Kommentarer fra udviklerne:
Halvtreds år er gået siden Korg blev grundlagt. Nu har vi igen fået mulighed for at lægge vores hænder på en analog synthesizer. Vi har lagt stor omsorg i at genskabe de oprindelige specifikationer, som er karakteristiske for analoge synth’er og MS-20. De analoge kredse, som vi udviklede for 35 år siden leverer stadig samme uovervindelige, kraftfulde lyde.
Specifikationer
- Keyboard: 37-tangenter (3 oktaver), mini keyboard designet specifikt for MS-20 mini
- 1/8″ mono lydudgang samt 1/8″ stereo hovedtelefonudgang
- USB-MIDI In/out type B samt MIDI-in for node-information
- Strømadapter DC9V/1,7A er inkluderet samt 10 stk. patch-kabler
- Dimensioner 493 ×257 ×208 mm
- Vægt 4,8kg
Anmeldelser:
Den lille Gigant
Som den første fik jeg æren af at købe en MS-20mini hos 4Sound i København.
Tak for det! 🙂
Denne med – globalt omfattende ekstrem længsel – forventede lille Gigant var også ventet i mit studie.
Ingen tvivl om, at det er en virkelig veludført re-make af den gamle MS-20, så en anmeldelse heraf giver i sig selv ikke megen mening med alt hvad der er indspillet, skrevet og sagt om dette ekstreme monster af en synth.
Rammer den så? Umiddelbart ja. Jeg har testet den i nogle dage og det er selvfølgelig ekstremerne, som er mest interessant og netop dér kan man mærke, at den nye MS-20 virkelig er bygget på de oprindelige komponenter.
Dog har jeg to downs: Den forekommer mig ikke nær så dyb og majestætisk som den originale, især når vi går ned i de allerlaveste toner. Den anden er komponentkvaliteten i interfacet.
Nogle knapper har nærmest ingen modstand, hvorimod en enkelt hakker undervejs. Det er simpelthen resultatet af billige komponenter.
Skal man vælge (og det skal man for 4700 kr.) er det dog bedre med billige komponenter på ydersiden end indersiden.
Allerbedst er det dog, at vi nu kan koble den direkte til MIDI udstyret, især hvis man ikke er vild med de små tanggenter.
Tanggenterne er dog ca. 2 cm. længere end MS-20i controller keyboardet, men stadig med simpel fjederbelastning.
MS-20mini kan bestemt anbefales. Den overgår langt alle plug-ins og bliver en stensikker, velfortjent succes for KORG i deres jubilæumsår.
Bedste hilsner /L
Kvalitet en by i Rusland?
Skal siges med det samme at denne anmeldelse er baseret på en rum tid (~40 min) i selskab med den udstillede model i Århus C.
Skal også understrege at jeg er alt andet end fan af Korg, ikke mindst fordi deres nyere analoge strategi efter min mening er en populistisk skændsel, hvor de rent ud sagt leverer noget billigt bras for at tækkes hvad der lige er oppe i tiden, uden nogen som helst form for professionel stolthed eller drive for kvalitet eller innovation.
Oprindelig havde jeg så faktisk forventet meget mere af MS-20 mini. Det var trods alt en remake af en de helt store ting deres navn er sat i forbindelse med. Og de havde droppet deres evindelige indbyggede højtalere, der fuldstændig ødelægger signalvejen og er skyld i MEGET støj. Så langt, så godt.
Hvad jeg personligt kritiserede på forhånd var at det bare er et remake uden nogen som helst form for nytænkning. Det er trods alt 2013, og der er faktisk sket meget indenfor analog teknologi der skubber grænserne både for kvalitet og muligheder. I det lys er det faktisk voldsomt uinspireret at “bare” genudgive en 35 år gammel synth uden forbedringer – det var det mange ønskede, men det ønske har været højlydt fremført i mange år, så hvorfor først nu?
Jeg vil gerne postulere at de først gjorde det i lyset af den opmærksomhed Arturia MiniBrute opnåede 1 år forinden, og at MS-20 mini rent faktisk er blevet kastet sammen hurtigst og billigst mulig, udelukkende som en reaktion der på. Det virker oplagt, og som en billig strategi på Korgs side, men havde som sagt faktisk forventet bedre med MS-20 minien.
Der hvor det hele kulminerer og filmen knækker, er da jeg faktisk lægger fingrene på en af dem, og må konstatere at jeg aldrig har set en så billigt og dårligt bygget synth, nogensinde i mit liv! Og det endda med en stor margen!
Sidepanelerne sad løse og gabte i nogle af hjørnerne. Alle kontroller og patchpoints virkede dårlige og slappe. Nogle af 1/8″ jack stikkene virkede decideret for store, så kablerne sad for løst og ikke havde ordentlig kontakt. Dette gjorde sig også gældende for det primære output – som også er på 1/8″ jack – hvilket resulterede i at lyden droppede ud nogle gange.
Og lyden… Aldrig har noget skreget dårlig kvalitet i komponenterne som her. Triangle wave lød som en smadret sawtooth, end ikke nær en triangle. Hver VCO droppede ud hver for sig (dermed ikke main outputs skyld), eller skiftede pludselig oktav fuldstændig tilfældigt, svandt i styrke eller krængede over – LFO, envelope og patches var alle nulstillet.
Den overordnede lyd var grov og mudret og manglede både top og bund (mest top). Faktisk eneste lyspunkt i lyden var filteret der ved helt høje resonans indstillinger formåede at kalde mere dybde og liv frem.
Jeg har svært ved at tro personalet ved 4SOUND Århus C ville opstille en defekt udgave, deres kompetence har i min oplevelse altid været hævet over kritik. Jeg er bange for at sandheden er at MS-20 mini virkelig er så ringe, og Korg har fulgt deres hidtidige mønster af minimum indsats/kvalitet, og satser på at MS-20 navnet sælger den for dem.
Der er så mange gode analoge synths derude, både billigere og dyrere, så vælg en af dem i stedet!
Fantastisk genskabning!
Denne synth er kort sagt fantastisk! Der er lagt op til flere års leg – der er SÅ MANGE MULIGHEDER!
MS-20’eren er genial, den lyder godt, den er bygget godt, den er lækker at bruge, og fik jeg sagt, at den er genial? 😉
Jeg vil først nævne filteret, for det er en af MS-20’erens helt store kendetegn. Det lyder så lækkert, tykt, varmt, og synthen skriger, når man skruer godt op for resonansen. Man bliver altså helt lykkelig…
De to oscillators genererer saw, square, tri, ring eller hvid støj, og det gør den rigtig godt. Tager man begge oscillators og ændrer pitch på osc 2, så kan man opnå en lækker, varm lyd og fuldstændig klassisk synthlyd!
Har man ikke ret meget kendskab til synthesizere og modulars, så er det ikke et godt sted at starte. Selv om jeg har god erfaring med synthesizere, og lidt med modulars, så var det lidt svært at komme i gang. Der er så mange muligheder, og nogle gange aner jeg ikke, hvad jeg skal gøre, når jeg skal patche. Det tager altså noget tid at lære, men det er en god introduktion til modulars.
Der er dog noget, der irriterer mig lidt… Der er en forholdsvis høj hvid støj, der kører i baggrunden, når man har skruet godt ned for low pass filteret. Så hvis man skal lave nogle dybe baslyde, kan man altså risikere, at der skal EQ’es lidt bagefter – lidt irriterende!
Det er en dejlig synth – du behøver ikke at overveje længere, bare køb den, du ikke til at fortryde det! Jeg elsker min MS!
Gode minder der genopstår.. Den sælger jeg aldrig igen..
Jeg har for 2 dage siden erhvervet mig en Korg MS-20 Mini, og begejstringen er stor.
Jeg har fået en del år tilbage, benyttet den orignale MS-20 i en periode, primært i band-sammenhæng, men også til studie-sessions og bare almindelig nørde-jam i en gammel kælder, hvor den “boede” i blandt en mindre samling af andre analoge synth-klassikere. Det er virkelig en maskine med historie og nostalgi, men da mit budget desværre ikke helt rækker til en original MS-20, valgte jeg at købe den nye Mini..
Og jeg er mildest talt imponeret.
Den rammer ganske godt, mht. at lyde som den gamle.
Lyden er den karakteristiske rå og skarpe “in your face”-lyd.
Når man gir den gas med filteret, får man en ordentlig portion rå lyd tilbage i hovedet..
Selvom den er bygget i et noget mere plastik agtigt og billigt materiale, end den originale, og knapperne føles lette og billige, så gør den sgu arbejdet ganske godt alligevel.
De små tangenter, føles ikke så små som man skulle tro.
Men nu er de jo også mere medium, end mini, ligesom på Microkorgen, som i min verden har liiidt for små tangenter, til mine store fingre.. Så der passer det mig ganske godt med lidt større tangenter på MS-20 Mini.
Jeg bruger den især til syre-soundscapes i den Pink Floyd-inspirerede ende, og de mere wop wop-agtige basslines og 303-inspirerede basslines, der leder tankerne hen på navne som The Chemical Brothers, Underworld og Royksopp..
Jeg bruger i øvrigt en TC Electronic “Arena Verb” pedal som ekstra effekt til den.
Kan også varmt anbefale Strymon Big Sky, som jeg i en periode også har benyttet.
Dårlige ting at sige om MS-20 Mini:
At den ikke har normal/stort jack output. Det kan virke en anelse fesent at skulle bruge mini-jack..
Men det skal jo passe sammen: Den hedder Mini, har Mini-tangenter og har Mini-jack.. Så er det på plads..
Det er vidst også det eneste negative jeg har at sige om den.
Jeg kan sagtens leve med den billige plastik kvalitet og de små tangenter. Det vigtigste er nu altså lydkvaliteten og stabiliteten i potmetrene.. Og den holder 100 pct.
Hvis jeg vil ha fine og polerede lyde, uden støj og med ekstra dyre tangenter, så kan jeg i stedet benytte min
Access Virus Ti2 Keyboard. Den vejer til gengæld alt for meget, til lige at tage under armen, når man skal ud og spille live.. Der er MS-20 Mini perfekt..
Nu ser jeg bare frem til endnu engang at teste den nye
Arp Odyssey fra Korg, og overveje om det bliver min næste investering.
Jeg er klart fan af Korg’s koncept med at genføde analog legender.. Hvis man er en dygtig og rutineret lyddesigner som jeg, og nærmest ikke laver andet, så kan man frembringe gode og lækre lyde med de fleste synths, efter min mening..
Største fordel ved remakes af legender:
Jeg sparer ca. to tredjedele af det som en original MS-20 koster, og jeg slipper ydermere for at blive ruineret fuldstændig hvis jeg vælger at betale urimeligt mange penge for en original ARP, som er nærmest umulige at opdrive i DK.
Så jeg håber på remakes af Korg’s Trident serie og VC-10 Vocoder i fremtiden..
Bedøm dette indlæg
Bedømmelse