Revolutionerende guitar-preamp som kan emulere lydene fra andre forstærkere og kabinetter efter at have optaget en lydprøve, med indbyggede effekter og noisegate.
Kemper Profiling Amp’en er med sin revolutionerende teknologi indenfor amp-design virkelig en nyhed, der er værd at tale om. Teknologien bag Kemper-forstærkerens fantastiske lyd kaldes profiling, altså en måde at “sample” lyden af en anden forstærkers lyd og opførsel på. Kemper Profiling Amp’en gør det meget overbevisende, og i så høj kvalitet, at den hurtigt har vundet mange fans over hele verden. Ikke mindst fordi lyden hverken er statisk eller kunstig; den lyder rent faktisk som den forstærker man ønsker.
Hvordan gør man?
Man sender et signal fra Profiling-forstærkeren ind i den forstærker man vil have lyden fra, og optager det med en mikrofon. Herefter laver Kemper Profiling Amp en “profil” af den optagede forstærker, baseret på det modtagne signal. Efterfølgende kan man finpudse lyden efter smag med EQ og mange andre effekter og indstillinger. Bl.a. om det skal være gammel eller mere moderne lydkarakteristik. Derudover indeholder Kemperen selvfølgelig masser af effekter og en effektiv noisegate.
Det tyske firma Kemper har i mange år været kendt som et af de mest seriøse teknologi-firmaer i branchen, og står bl.a. bag de verdenskendte Access synth. Kvalitet har altid været gennemgående hos firmaet, og det mærkes med Kemper Profiling Amp’en, den oser af eksklusivitet og kvalitet.
Ampen indeholder en lang række amps allerede, mere præcist 200, fra kendte Fender amps som Bassman, Twin Reverb, Ampeg VT-40 over Mesa Boogie, til mere eksotiske Soldano og Traynor amps.
Factory Profiles er baseret på:
- Vox AC30 Fender 65-DR Marshall JCM 25/50 Mesa Boogie Roadking
- 65 Amps London Fender Bassman Marshall JCM 800 Orange Rockerverb 50
- Ampeg R-Rocket Fender Champ Marshall JMP 100 Reinhardt Mini-Me
- Ampeg VT-40 Fender Twin Reverb Marshall JMP 1974 Roland JC-120
- Bad Cat Tone Cat Fender Vibro Champ Marshall JMT 45 Silvertone Twin Twelve 1484
- Bogner Ecstasy Framus Cobra Marshall Super Bass 100 Soldano Hot Rod 50 Plus
- CAE OD-100 Fuchs ODS 30 Marshall TLS 60 Soldano SLO100
- Diezel Einstein Gibson Goldtone Matchless Chieftain Steavens Poundcake
- Egnater Rebel 20 Hughes & Kettner Matchless HC-30 Tech 21 Sansamp
- Engl RB Sig 100 Kitty Hawk Eagle 2002 Mesa Boogie Dual Rectifier Traynor Customer Valve 40
- Fender 65 Deluxe Lee Jackson XLS-1000 Mesa Boogie Mark II Valve Train 416
- Fender 65 Princeton Marshall JCM 2000 Mesa Boogie Mark IV Vox AC30
Hvem bruger allerede Kemper Ampen (pr. april 2012):
- Steve Lukather (solo) Sean Beavan (Guitarist/Producer: new Marilyn Manson Album)
- Rusty Anderson (Paul McCartney Band) Wolf Hoffmann (Accept)
- Fredrik Thordendal (Meshuggah) Bullet for my Valentine
- Johnny Radtke (Filter, Kill Hannah) Guthrie Govan (The Aristocrats, Marco Minnemann)
- John Payne (ASIA fJP) Rem Massingill (Guitar Tech – Tom Morello, Jerry Cantrell)
- Ricky Tillo (Lady Gaga Live Band) Uwe Bossert (Reamonn, Stereolove)
- Peter Fischer (solo) Ola Englund (Feared)
- Christian Neander (Selig) Kuddel und Breiti (Die Toten Hosen)
- Rodrigo Gonzales (Die Ärzte) Ken Susi (Unearth)
Anmeldelser:
Lykken er….
Har nu haft denne Kemper i over et år og bliver stadig overrasket over de utallige nye profiler der konstant dukker op. Det er enhver studiedrengs drøm om adgang til alverdens vintage og contemporary forstærkere og kabinetsimuleringer. Kemper har overrasket mange profesionelle musikere og studiefolk der ikke har kunnet høre forskel på deres egne forstærkere og så Kemperen. Den er pivdyr, men alle pengene værd. Vil anbefale et fuldrange kabinet og gerne i stereo:-) Eneste rigtige alternativ til Kemperen er Axe FX, der er endnu dyrere. Jeg er formentlig en nær uddød race af rørforstærkerfantaster, men Kemperen er så tæt på som det formentlig er muligt i 2015 at komme på “the real thing”. Tjek www.theampfactory.com hvis du er i tvivl.
Super produkt!
Byggekvalitet:
På plussiden føles Kemperen som en omgang solid tysk kvalitet. Metalrammen er meget robust. Knapperne føles som kvalitet. Drejeknapperne føles ligeledes som kvalitet. Her efter 3 års intensiv brug, er ingen af begge typer knapper stået af. Displayet er virkelig godt. Lysstyrken kan justeres, så det passer ens eget behov.
På minussiden skal det nævnes, at led-pærerne begyndte at stå af en efter en efter et års tid. Det går ikke udover indstillingerne, men det er til irritation, når man bruger drejeknapperne og så ser det virkelig ikke særlig fedt ud. Her efter 3 år, så er der gået rigtig mange af mine led-pærer. Jeg har læst op på det, og der er mange, der har udfordringer med dette. Man får dog ret hurtigt repareret dem, hvis man afleverer sin Kemper til forhandleren. Jeg har dog ikke kunnet undvære min endnu og da led-pærerne ikke har betydning for lyden, har jeg valgt at ignorere dette.
Jeg har pt lånt med Kemper ud til en kammerat, da han skulle indspille. Så jeg har lånt en Line 6 Pod HD Pro af ham. Mine optagelser lyder nu rodet. Især hvis man indspiller guitarer ovenpå hinanden for at give en tykkere lyd. Jeg savner min Kemper!
Muligheder:
Mulighederne for routing og optagelse fra Kemperen er næsten uendelige. Jeg benytter mest S/Pdif for rent digital signal og har kun gode erfaringer med det. De manualer jeg fik med for 3 år siden, var ikke så detaljerede, som dem man finder på hjemmesiden i dag. Der er mere eller mindre svar på alt. Der har firmaet klart forbedret sig.
Support: Hvis man ikke er så teknisk anlagt, at man kan læse sig til en løsning i enten de fysiske manualer, der leveres med eller de udvidede manualer i pdf-format, så har de følgende support muligheder. 1) Deres almindelige support 2) Et forum for brugere. Personligt har jeg aldrig haft behov for at kontakte Kemper direkte. Jeg har altid fået svar og gode ideer fra andre brugere på deres forum. Brugerne derinde er meget hjælpsomme og kompetente. Der er næsten ikke noget, de ikke kan svare på.
Profiling: Ja, det er jo så for mange kunder den direkte grund til, at man køber dette produkt. Ideen om at forevige en bestemt lyd. Det er en fantastisk ide, men kan være svært at opnå uden de optimale betingelser for profiling. Optimalt kræver det, at man kan placere sit kabinet i et rum, som er total afskærmet fra det rum, man selv sidder i. Ellers kan man ikke regne med lyden, man hører. Hverken før eller efter profiling-øjeblikket. Det er en længere forklaring. Jeg har blandede erfaringer med profiling. Har desværre flest dårlige erfaringer trods afskærmet rum til profiling. Det er kun lykkedes to gange at profilere en forstærker til noget brugbart. Vi ramte altid kun 90% ca. Vi kunne altid høre forskel. Uanset optagefaciliteter så var det samme udfordring hver gang. Det var enten for meget eller for lidt dyb mellemtone og bas kontra reference-forstærkeren, man forsøger at profile. Det er noget tid siden, jeg har rodet med profiling, så jeg kan ikke huske om, det var det ene eller andet. Vi tweakede bagefter, så profilen lød mere, som den skulle. Den fanger på en eller anden måde reference forstærkerens karakter, og det er alligevel imponerende, at den kan det.Man kan høre, at det er den eksakte forstærker, men Kemperen rammer altså ikke 100 %.
Lyd: Vi lavede en hel plade med crunch og clean guitar, som var baseret på vores guitarforstærkere. Desuden profilerede vi et bas stack. Efterfølgende tweaking gjorde profilerne rigtig gode men ikke helt som originalerne. Men altså tæt nok på og lyden var god og en seriøs opgradering i forhold til de Line 6 lyde, vi ellers havde brugt på pre-indspilningerne. Da vi skiftede til Kemperen fra Line 6, åbnede lyden sig total. Der var virkelig stor forskel. Prisen er jo også en anden. Vi benyttede profiler, vi havde hentet fra nettet til at starte med. Det lød så meget mere naturligt allerede første gang, vi erstattede lyde fra Line6 6.
Jeg fandt hurtigt ud af, at profiling ikke var min stærke s
Bedøm dette indlæg
Bedømmelse